Serieus speelplezier

Een doosje van Ravensburger uit 1979. Daarin de 54 kaartjes die hierboven zijn afgebeeld.
Prachtige selectie beelden. Veel is herkenbaar uit de dagelijkse omgeving. Ook beelden afkomstig uit de natuur en cultuur.

Iedere kaart heeft zes gleufjes. Hierdoor heb je een eenvoudig maar doeltreffende manier om ze met elkaar te verbinden en te bouwen. Bijvoorbeeld een kaartenhuis.  Rechtsboven heb ik een eenvoudig torentje gebouwd.
Het originele speelgoed, HOUSE OF CARDS, is ontworpen in 1952. Door Ray en Charles Eames.

Tijdens mijn allereerste stage, als interieurontwerper voor een projectinrichter kwam ik in aanraking met het werk van Ray en Charles Eames. Vaag had ik al met hun werk kennisgemaakt maar toen moest ik mij er echt in verdiepen. Volgens mij is dat uiteindelijk het enige waar ik nu, na die stage, nog de vruchten van pluk.

Het was een klein bedrijf en de beklemming die ik op dat moment daar ervoer als post-punkie werd gesymboliseerd door de broodtrommeltjes van mijn toenmalige collega’s. Aan een klein tafeltje peuzelden we in de pauze onze boterhammetjes op. Er werden gesproken over witte was en vaste verkering. In beide had ik weinig interesse op dat moment.

Mister Eames himself sprak tot mij en zei: “Take your pleasure seriously.”
Wilde ik verder in de wereld, zo begreep ik van Eames, dan had ik daar, op dat armlastige Rotterdamse industrieterreintje in dat prefab-bedrijfspandje, niets te zoeken.

Daarna ben ik nooit mijn interesse in de familie Eames kwijtgeraakt. Wat mij zeer aanspreekt is de veelzijdigheid van dit echtpaar. Het werk is niet onder één noemer te plaatsen. Van meubelontwerpen tot films, reclame en architectuur. Steeds hebben zij met een nieuwe blik naar de bestaande omgeving gekeken. En altijd zijn ze blijven spelen.

De selectie van beelden op de kaartjes is prachtig. Ik vind ze speels, rijk en aandoenlijk. Ze ontroeren, er zit zoveel perfecte schoonheid én onvolmaaktheid in. Eenvoud en geniaal tegelijk. Het roept nostalgische gevoelens bij mij op. En folklore-plezier voor wie daar oog voor heeft.

De studio van de Eames-familie was in Los Angeles, om precies te zijn op Venice Beach 901. Wat zou ik daar graag even willen rondkijken en mee willen werken. Een plek waar spelen, verzamelen en uitstallen hoort bij de taakomschrijving van de werknemers. De wil om te onderzoeken en nieuwsgierigheid zijn noodzakelijk. Anders kom je er gewoon niet in.

Wie ooit een baantje heeft waarin je moet kunnen spelen, verzamelen en uitstallen die mag zich direct bij mij melden. Ik zal u niet teleurstellen, echt niet.

Wanneer je het kaartenspel bekijkt begrijp je ook dat collages, niet alleen in het platte vlak maar juist ook driedimensionaal, een belangrijk onderdeel zijn geweest in het creatieve proces. In collages komen dingen samen die vanaf dan een relatie met elkaar aangaan. En driedimensionaal wordt dat dan helemaal een feestje voor het oog.

De vrolijkheid en het optimisme is sterk aanwezig in hun werk. Het plezier spat er echt vanaf. Voor sommigen misschien te overdadig. Maar in de uiteindelijke ontwerpen is juist weer eenvoud te vinden.

Ik vind de Eames-familie vooral inspirerend vanwege hun werkwijze en hun persoonlijke “visuele bibliotheek”. Die Ray, geachte dames en heren, had een kamer in de studio, daar is mijn rariteitenkabinet een schijntje bij. Papiertjes, plaatjes, krantenknipsels, allerlei speelgoed, alles werd bewaard. Niemand kon er iets vinden en af en toe verdween ze in dat kamertje en kwam er dan later met een verzameling uit. Deze werden dan weer gebruikt in het proces.

Take your pleasure seriously. Een mooi begin. Voor vandaag. Voor morgen. Vanaf nu. U bent nooit te laat.

Ik ben dus even in mijn rariteitenkabinetje. Mocht u mij zoeken…

Reacties

  1. mooi verhaal en hele mooie plaatjes!!!!!!

    • Mevrouw R. schrijft:

      Dank voor je mooie reactie. Het spel is niet voor niks een klassieker! Er zijn nog steeds varianten te koop.

Schrijf een reactie

*