Het letterboek van meneer Meijer

Arti Letterboek

Arti letterboek
Deel 4: Schrijfletters
Getekend door M. Meijer v.h. Chef-tekenaar magazijn “De Bijenkorf” Amsterdam.
Uitgeverij “Arti” Alkmaar. 

Prachtig lettertype gebruikt voor het logo van Arti. Een vleugje western, strak in een afgerond blokje.

Het letterboek, getekend door M. Meijer. De omslag heb ik er nooit bij gehad. Het boek wordt door drie nietjes bij elkaar gehouden. Op iedere pagina een ander lettertype, allemaal letters die op een handschrift lijken. De eerste uitgave is rond 1957 verschenen.

Lettertekenen. Vandaag de dag weer hip, als tegenreactie op de digitale perfectie maar jarenlang was het helemaal verdwenen. Lettertekenen was vroeger echter een ambacht. Als reclametekenaar ging je aan de slag bij een warenhuis of een reclamebureau en tekende je de letters. U kent ze misschien ook nog wel van de aanbieding van de week bij de supermarkt. Met de hand geschreven, in rood of zwart. Op een groot karton.

1 Kilo Bananen voor slechts 99 cents

De stiften waarmee deze teksten werden geschreven zaten als kwasten in een verfpot. Met de schrijfpunt in een inktreservoir. Lettertekenen vraagt om een andere houding van je pen en andere bewegingen. Oefening is alles. Ik heb het geluk gehad om in een stage-baantje bij een groot Zweeds concern in aanraking te komen met lettertekenen. Ik mocht een week lang alleen maar letters tekenen. Op enorme rollen papier tekende ik letters achter elkaar. Mijn begeleider hing de getekende rollen door de werkplaats. Een geniale zet van mijn lettermeester. Mijn enthousiasme werd alleen maar groter. Ik had mijn voortgang immers constant visueel in beeld.

M. Meijer had talent, dat is duidelijk. Anders was zijn boek er niet geweest. In het boek zitten enkele briefjes, met getekende letters. Getekend door onbekende reclametekenaars.

Twee ziet u op de foto hierboven. Letters tekenen is één. Gedurende het tekenen pakt hopelijk de spatiëring en de spelling goed uit. Al tekenend werk je per letter en dat vraagt extra aandacht voor de spelling. Op het eerste briefje kwam de tekenaar in de problemen.

In het boek is bij het lettertype in de hoek Wijnands Specialiteiten Kaas en Fijne Vleeswaren geschreven. In 1934 openende fam. Wijnands een winkel in boter, kaas, eieren en fijne vleeswaren. In de plaats Monster. In 1974 komt er in het dorp een supermarkt, precies tegenover de winkel. Hierdoor is het moeilijk om de winkel goed draaiende te houden.

De reclametekenaar schrijft vlijtig alle aanbiedingen en de huisregels voor Wijnands winkel in het geselecteerde lettertype. Eerst zijn het losse letters, dan vormen zij een woord. In een zogenaamd naamloos, bastaard of geïmproviseerd lettertype, uit dit boek van M. Meijer.

Wat is er toch gebeurd met hem, deze voorheen chef-tekenaar van Magazijn de Bijenkorf? En waar kan ik zijn boek 120 Reclame ideeën vinden? Wie het weet mag het zeggen. Of een briefje schrijven.

Schrijf een reactie

*