Henkies Airlines

Een groot zeppelin-achtig voertuig op wielen. De wielen draaien met een krachtig geratel. Rakketakketak.
Door de vin lijkt het een vliegtuig. En de twee spoilers geven het een gestroomlijnde vorm. Het cijfer 7 staat drie keer op het blik.

De bestuurder draagt een blauwe helm die boven de vorm uitsteekt. Het astronauten pak, met van die opbollende luchtkamers zit in de vorm zelf. Hierdoor lijkt het mannetje een beetje op een duiker.

Het hoofd is zacht, van rubber. Je kunt er lekker in knijpen. De wimpers op het kopje waaien allemaal naar links. Vast een hoop turbulentie in de cockpit. De mond is zelfs ook een beetje naar links gewaaid.
Vanwege de felle kleuren en de scherpe punten in de kleurbanen heeft het de uitbundigheid van een circusact. Iets spannends, zoals de levende kanonskogel.

Denkt u zich eens in hoe dat moet voelen? In een metalen buis, in dat pakje met de luchtkamers. Hier en daar blijf u een beetje hangen. U bent tenslotte ook de jongste niet meer en dat tekent zich af, in de ooit zo strakke contouren van uw lichaam. Maar goed, u zit dus in de buis, uw collega stamt nog even voor de sier met wat springstof. Het publiek juicht.
En hup… daar gaat u. Door de kanonkracht schuren de overtollige lebbertjes gewoon langs de binnenkant van de buis.
Die collega moet u trouwens wel kunnen vertrouwen. Uw lot ligt volledig in zijn handen.
Het publiek roept in koor: ooooh! Vliegen heeft de mens immers altijd gefascineerd.

Onze piloot heeft gelukkig zelf het stuur in handen.

Ik sprak er al eens eerder over: blikken speelgoed speelt vaak een beetje vals met ruimtelijkheid en het platte vlak.  Daarom is het zo aandoenlijk. De vorm is geabstraheerd. Tactiel zeer aantrekkelijk. Ik wil het altijd vasthouden en voelen.

Blikken speelgoed is ongeveer het eerste in massa geproduceerde speelgoed. In de vroege 19e eeuw als opvolger van houten speelgoed. De vormen werden uit grote platen metaal gesneden en daarna gevormd en beschilderd. De eerste exemplaren voornamelijk met de hand. Daardoor hadden ze vaak prachtige decoratieve details. Later wordt er met prints gewerkt. Dat kun je goed zien aan de exemplaren die je nu nog tegenkomt. Soms klopt de vorm en de print niet helemaal. Dat is trouwens wel charmant, kleine schoonheidsfoutjes.

Dit transportmiddel is volgens mij een vliegend boot of een varend vliegtuig. Een zogenaamd amfibievoertuig. Dat verklaart het pak van de bestuurder. En de staartvin.

De letters MF-742 op de vin kunnen we romantisch laten verwijzen naar Münchausen Friedrich, eigenlijk is het natuurlijk Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen.  Hij stond bekend om zijn sterke verhalen en aandachttrekkerij. Hij zei op kanonskogels door de lucht te kunnen vliegen om een vijandelijk gebied te bespioneren. En om terug te keren sprong hij op een vijandelijke kogel, richting huis.

MF-742 zegt voor mij echter ook nog wat anders: My Father Airlines, in de familiekring beter bekend als Henkies Airlines. Henkie kocht vroeger blikken speelgoed. Dit is er een uit zijn oorspronkelijke verzameling.
Henkies Airlines leeft voort in onze herinnering. Een maatschappij waarop je kon bouwen, met veel humor en oersterk. Door Henkie en mijn moeder heb ik leren vliegen.

Daar pluk ik als Mevrouw R. de vruchten van. Zonder kanonskogel. Al zit mijn aërodynamische vliegpakje hier en daar ook al behoorlijk strak om mijn lichaam.

Reacties

  1. Ber schrijft:

    Vliegen naar de horizon en verder.
    Dat zit in je !!

    • Mevrouw R. schrijft:

      Bedankt voor de reactie meneer Ber. Af en toe kijk ik even achterom. En dan zwaai ik naar de mensen. Dat is altijd leuk.

      Met vriendelijke groet,

      Mevrouw R.

Schrijf een reactie

*